![]() |
Imej hiasan |
Kekurangan guru di negara sangat kritikal telah menyebabkan nisbah guru-ke-pelajar yang berlebihan sebanyak 1:45, berbanding dengan nisbah yang disyorkan sebanyak 1:20.
Walaupun mempunyai lebih daripada 430,000 guru di seluruh negara, ramai di antaranya diberikan tugas pentadbiran, yang mengakibatkan kekurangan guru di dalam bilik darjah. Situasi ini lebih ketara di kawasan bandar di mana populasi pelajar yang tinggi membuatkan bilik darjah menjadi sesak.
Kekurangan guru di dalam bilik darjah berpunca daripada ramai antara mereka diberikan tugas pentadbiran di kementerian pendidikan atau jabatan negeri.
Walaupun Kementerian Pendidikan mendakwa mempunyai cukup guru untuk mengajar lima juta pelajar, realitinya tidak sama kerana nisbah guru-murid sekarang sebanyak 1:45 atau 1:40.
Menurut Dr. Anuar Ahmad, pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia, kekurangan guru adalah isu kritikal yang telah dikenal pasti oleh Kementerian Pendidikan sejak 2021. Kementerian telah mengambil pelbagai langkah untuk mengatasi masalah ini, seperti mengambil kira lebih kurang 19,000 guru, tetapi ini tidak mencukupi untuk mengisi kesenjangan.
Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD) mencadangkan nisbah guru-ke-pelajar sebanyak 1:20 untuk hasil pembelajaran terbaik.
Oleh itu, Anuar mencadangkan kerajaan membentuk jawatan guru pembantu di sekolah yang menghadapi kesesakan pelajar untuk membantu guru dengan tugas pentadbiran, pengambilan data, dan menyediakan bahan pengajaran, yang akan meningkatkan kualiti pendidikan.
Di beberapa negara maju, seorang guru pembantu boleh menjaga dua orang pelajar, yang membolehkan guru memberi tumpuan kepada pengajaran.
Fouzi Singon, Setiausaha Agung Kesatuan Pendidikan Malaysia, percaya bahawa Kementerian Pendidikan harus mengambil tindakan selanjutnya untuk menangani isu kekurangan guru dan memastikan nisbah guru-ke-pelajar adalah sewajarnya.
0 Comments