PUTRAJAYA: Kemasukan pelajar ke sekolah berasrama penuh
(SBP) dibuat berdasarkan penilaian secara holistik.
Bercakap kepada Utusan
Malaysia, Ketua Pengarah
Pendidikan, Datuk Pkharuddin Ghazali berkata, kelayakan
setiap pelajar dinilai menerusi
kaedah Penilaian Kemasukan
Sekolah Khusus (PKSK) termasuk beberapa komponen
penting yang lain.
"Kemasukan pelajar ke SBP
menggunakan kaedah PKSK,
apabila mereka sudah melalui
PKSK berdasarkan kelayakan
mereka, itulah yang kita pilih
masuk ke SBP serta melihat
kepada komponen-komponen
lain, pentaksiran berterusan
dan aktifnya pelajar itu melalui
penglibatan sukan.
"Tetapi apabila mereka masuk, itu tanggungjawab SBP
untuk meningkatkan lagi potensi mereka, yang penting pemilihan mereka sudah tepat,"
katanya di sini semalam.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kualiti
pelajar SBP dan Maktab Rendah
Sains Mara (MRSM) ketika ini
yang dipertikai kerana didakwa
tidak dinilai berdasarkan kebolehan akademik sebaliknya
menerusi ujian kognitif dan kecerdasan minda sahaja.
Kelmarin, Mingguan Malaysia melaporkan, Setiausaha
Agung Kesatuan Perkhidmatan
Perguruan Kebangsaan Semenanjung Malaysia (NUTP), Fouzi Singon mendakwa, perkara
itu berdasarkan keluhan ra-kan-rakan guru di sekolah berasrama yang menyatakan bahawa kualiti kemasukan murid
kurang berbanding dahulu.
Beliau mendakwa, kebergantungan sepenuhnya kepada
ujian kemasukan itu dilihat
menyukarkan tahap pengukuran pengetahuan murid sehingga menyebabkan guru terpaksa
berusaha lebih dalam melahirkan pelajar cemerlang.
0 Comments