Hot Posts

6/recent/ticker-posts

Nisbah guru murid tinggi, bina lebih banyak sekolah - Kongres

Imej hiasan


PETALING JAYA: Kerajaan telah disarankan untuk mengatasi isu nisbah guru terhadap murid yang terlalu besar dengan meningkatkan pembinaan sekolah baru atau menambah blok di sekolah sedia ada.

Menurut Jasni Md. Kechik, Presiden Kesatuan Kebangsaan Guru-Guru Dalam Perkhidmatan Pelajaran Malaysia (Kongres), kerajaan memiliki tanah yang tidak digunakan yang boleh digunakan untuk membina sekolah baru.

"Walaupun kita faham bahawa membina sekolah adalah tugas yang kompleks yang memerlukan perancangan yang teliti, seperti menilai kesesuaian kawasan dan mempertimbangkan kumpulan umur dalam kawasan tersebut.

"Kementerian perlu bekerja dengan tekun untuk mengurangkan jurang nisbah guru terhadap murid dan memastikan bahawa tiada murid yang tertinggal," katanya ketika dihubungi oleh Utusan Malaysia.

Jasni menekankan kekurangan bilik darjah sebagai salah satu punca kepadatan di kalangan murid.

"Peruntukan guru bergantung kepada bilik darjah yang ada di sekolah. Sebagai contoh, 30 bilik darjah akan diberi 17 hingga 20 guru.

"Walaupun bilangan murid ramai, kekurangan bilik darjah menjadikan sukar bagi Kementerian untuk menghadkan bilangan murid di sekolah kerana keperluan masyarakat.

"Ramai yang bertanya mengapa murid masih diterima walaupun had kapasiti telah dicapai, tetapi Kementerian ingin memberi keutamaan kepada kesejahteraan murid.

"Situasi ini sering berlaku apabila abang atau kakak mereka sudah bersekolah di sekolah tersebut, membuatkan tidak praktikal untuk menghantar adik-adik ke tempat lain. Selain itu, jika sekolah berdekatan dengan rumah mereka, ia memudahkan ibu bapa dalam menghantar anak-anak mereka," jelasnya.

Post a Comment

0 Comments